A gyöngyös párta

parta_nagyAz egyik szigetszentmiklósi sír gyermekcsontváza igen rossz állapotú volt, kivéve a koponyát. Amennyire lehetséges volt, óvatosan körülbontottuk és jól aláárkolva kiemeltük „in situ” a földből. Sajnos a fejen levő párta már a sírban részben lecsúszott a gyermek fejéről valamikor a múltban, így egy részét már csak elemeiben lehetett nagyon óvatosan kiszedni a földből. Mivel azonban a koponyán megmaradt a párta egy része eredeti állapotában, így rekonstruálható volt a lehullt elemek helyzete is. A fejdísz összetett anyagú: egy háncsszerű, vászonkötésű pamutszövettel bevont alapra ráfektettek egy vékony rézlemezt, arra ívesen voltak felvarrva fémfonallal tekert textil és drótspirálok dupla sorban, középen pedig üveggyöngyök díszítettek minden elemet. A rézlemez lehet, hogy aranyozott volt, ezt későbbi vizsgálatok még igazolhatják.
A fémfonalas spirálokon is felfedezhető esetleges aranyozás nyoma. A lemez szinte teljesen elkorrodálódott, igen rossz állapotban volt, már a legkisebb érintéstől is morzsálódott, törött.
Az egész műtárgy elanyagtalanodott, merev, száraz, igen törékeny állapotban volt, ezért
a hagyományos tisztító eljárások eleve kizártnak tűntek. Első lépésként mikroszkóp alatt, rovartű segítségével eltávolítottam a kis darabkákra rakódott szennyeződést, amennyire csak lehetséges volt. Összetett anyagú műtárgyaknál igen jól bevált tisztítási lehetőség az ioncserélő gyantával történő tisztítás.

Én is ezt az utat választottam ennek a pártának az esetében. A párta darabkáit (szigorúan tartva a sorrendiséget) óvatosan bevarrtam kreplinbe, majd így tettem be a kevertágyas ioncserélő gyantába. Folyamatosan ellenőriztem a pH-t és arra is figyeltem, hogy nehogy túltisztítsam
a tárgyat, amit jópár helyen csak a fémfonal korróziója őrzött meg.

Óvatos és nagyon rövid öblítés után, a párta alkatrészeit sodratlan, színezett selyemszállal felvarrtam egy vászonnal bevont savmentes kartonra. Az egykori rézlemez maradványait kénytelen voltam ragasztani, ezen kívül más vegyszerrel nem kezeltem a műtárgyat.
Végül savmentes kartonból tároló dobozt készítettem számára.

A műtárgy restaurálásáról gondos fotódokumentáció és rekonstrukciós rajz is készült.